Založ si blog

Spomienka na bombardovanie Plzne 17. 4. 1945

Niektoré témy sú ako otvorená a bolestivá rana. Lepšie sa nedotýkať, nespomínať, najlepšie zabudnúť. Stále sú však ešte pamätníci, ktorí zabudnúť nemôžu. Takou témou je aj jar roku 1945. Okolo nás zúri svetová vojna. Vznikom koalície USA, Veľká Británia a ZSSR bol osud tejto vojny spečatený. Môj starý otec (pochádzam z Podbrezovej) ešte v septembri roku 1939 povedal: „vnúčik môj, toto je najväčšia chyba, ktorú mohlo Nemecko urobiť, tá vojna je vopred prehraná, budú veľké obete, ale vznikne možno niečo nového a ľudia budú o niečo múdrejší.“ Starý pán mal pravdu.

Pre nedostatok práce v Podbrezovej (otec pracoval ako účtovník v železiarňach) sme sa museli roku 1932 (mal som vtedy 4 roky) odsťahovať do Čiech, kde otec dostal miesto účtovníka v jednom pivovare, ktorého majiteľom bol Dr. Max Lobkowicz. (československý veľvyslanec ČSR vo Veľkej Británii) Tu som začal chodiť do školy. Tak sa míňali roky a po skončení základnej školy (vždy som prázdniny strávil u starých rodičov na Slovensku) mi otec navrhol skúsiť študovať technický smer. Súhlasil som. Voľba padla na 4 + 1 ročnú Polytechnickú školu v Plzni s vyučovacím jazykom nemeckým. Všetko prebiehalo normálne, až do času vypuknutia vojny.

Prvého septembra 1944 ( napriek problémom doma, lebo som už  nechcel ďalej študovať na tejto škole) som odcestoval do Plzne,  plný očakávania a obáv, čo bude ďalej, hoci všetkým bolo jasné, že vojna už dlho nepotrvá. Školský rok sa síce začal, ale zistil som, že vyššie ročníky, 4. a 5. už boli zrušené, lebo žiaci (všetko sudetskí Nemci) už narukovali. Nás bolo v triede len 14 žiakov. Vyučovanie bolo už len také nervózne, nesúrodé, lebo zostali na škole iba starí profesori.

Vianoce 1944 boli veľmi chudobné. Po krátkom pobyte doma som sa opäť vrátil do Plzne s úmyslom získať nejaké potvrdenie (okrem vysvedčenia s prvého a druhého ročníka), že som tu chodil do školy a nedokončil štúdium tretieho ročníka z tých a tých dôvodov.

Tu ma zastihlo možno to najhoršie, čo môže mladého človeka stretnúť, bombardovanie mesta Plzeň dňa 17.4.1945. Výsledkom toho náletu bolo  skoro tisíc civilných obetí na životoch a obrovské škody na majetku. Okrem železničnej stanice boli zbombardované obytné štvrte i stred mesta, včítane závodu Škodovky. Šiel som s ostatnými na stanicu pomáhať pri odpratávaní trosiek a iných prácach. Pamätám sa, že na tom námestí pred hlavnou stanicou, na ktorom boli uložené obete náletu, pobehovali  sanitári. Všimol som si, že jeden z nich drží niečo v rukách čo malo na konci topánku a chodil od jednej mŕtvoly k druhej hľadajúc tú,  ktorej by tá noha mohla patriť. Zrejme porovnával látku odevu. Nechcem zachádzať do ďalších detailov, ale pre mňa mladého to bol strašný pohľad. Asi nikdy na to už nezabudnem.

Táto hrôza poznačila celý môj ďalší život. Okamžite som opustil internát a hľadal súkromné ubytovanie a možnosť ako sa dostať domov. To sa mi ale až do príchodu spojeneckých vojsk nepodarilo lebo nemeckí vojaci prísne kontrolovali pohyb okolo Plzne. Prežil som aj ďalšie bombardovanie Plzne a to 25.4.1945. Úplne nepochopiteľné, lebo Plzeň bola 10 dní na to, 5.5.1945 oslobodená od nemeckých vojsk.

Cestovať hneď oficiálne domov sa nedalo, v blízkosti Plzne bola demarkačná línia, ktorá delila spojenecké pásmo od Ruského  a iné riešenie bolo po prvé príliš riskantné, a za druhé ja som nevedel, kde sa moja rodina nachádza. Po skončení vojny a relatívnom upokojení situácie sme sa potom všetci   vrátili na Slovensko.

 

 

 

 

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

Čína Filipíny Juhočínske more lode

Čína a Filipíny sa vzájomne obvinili z eskalácie napätia v Juhočínskom mori

28.03.2024 14:07

Loď čínskej pobrežnej stráž v sobotu zablokovala filipínske zásobovacie plavidlo, poškodila ho vodným delom a zranila pri tom troch filipínskych vojakov.

medveď, Liptovský Mikuláš

Medveďa, ktorý útočil v Liptovskom Mikuláši, našli s pomocou dronov do 1,5 hodiny

28.03.2024 13:53

Počas monitorovania medveďa bolo s dronmi nalietaných približne 74 kilometrov.

česko rusko ambasáda

Proruská špionážna sieť útočí proti EÚ: Poľsko a Česko spustili vyšetrovanie, majú zistenia týkajúce sa Slovenska

28.03.2024 13:50

Poľská kontrarozviedka (ABW) vyšetruje činnosť proruskej špionážnej siete zameranej proti členským štátom a orgánom Európskej únie.

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 262852x
Priemerná čítanosť článkov: 6113x

Autor blogu

Kategórie