Založ si blog

Zážitky zo školských lavíc (2)

Keď sme sa po vojne sťahovali na Slovensko, zakotvil som v Košiciach s tým zámerom, že tu budem môcť dokončiť to, čo som začal v Plzni študovať.

To som sa ale škaredo mýlil. Nemecké vysvedčenia mi neuznali a zdôvodnili to s tým, že slovenský jazyk som sa neučil a nemal ani  na jednom vysvedčení známku zo slovenčiny. Viem, že som slovenčinu písmom dobre neovládal, hlavne gramatiku, ale myslel som si, že sú tu dôležitejšie technické predmety ako slovenčina. Nuž čo teraz ? Musel som absolvovať zvláštnu skúšku zo slovenského jazyka a len potom ma  prijali na školu. Takýchto prípadov bolo viac, hlavne to boli žiaci, ktorí prichádzali  z maďarských škôl.

Tak sa konečne začal prvý ročník na Vyššej priemyselnej škole J. V. Stalina v Košiciach. Názov ako hrom. Prakticky som niektoré predmety  ani sa nemusel  učiť, lebo som  to už ovládal  z nemeckej školy.

Veľmi skoro si ma obľúbili niektorí páni profesori, a to preto, lebo školská knižnica obsahovala na 75%  odborné knihy, písané v nemeckom jazyku. Tak som sa stal knihovníkom a mal som na starosti pripravovať niektoré zvláštne poznámky k prednáškam  niektorých profesorov. Do konca to šlo až tak ďaleko, že som prednášal na miesto profesora niekoľkokrát deskriptívu a technické kreslenie.

Profesorský zbor bol veľmi rôznorodý. Vyučovali tú starí skúsení pedagógovia, ale aj noví, horliví zajkovia. Takže to bolo pre mňa a mojich spolužiakov niekedy veľmi ťažké. Mňa trápila hlavne slovenčina, občianska náuka a dejepis. Nepovažoval som tie predmety pre technika za dôležité, ale páni vyučujúci  však áno.

Ak som to porovnával  s nemeckou školou, kde nemecký jazyk nebol ani vyučovacím predmetom a  prevládali len technické predmety, napr. v prvom ročníku sme mali matematiku každý deň po dva vyučovacie hodiny za sebou a pod.,  bol som  dosť sklamaný. Ale nedalo sa nič robiť len sa učiť aj také premety, ktoré ako technik nebudeš nikdy potrebovať. Dejepis ? Koho zaujímala tá alebo oná revolúcia, vojna a podobne.

Pribudol však predmet chémia, ktorý zhodou okolností  vyučoval na škole môj strýko, mamkin brat. Trieda o našom príbuzenskom vzťahu samozrejme nevedela a ja som im to zatajoval až do doby, keď sa začalo štvrťročné skúšobné obdobie. Pán profesor, teda  strýko, prišiel do triedy, zapísal sa do triednej knihy, vstal, zobral notes a pozrel sa po triede. Všetci sme stuhli. Chémia to nebol ľahký predmet, ale pre mňa – no celkom prijateľný, lebo som sa dosť pohyboval v strýkovom chemickom laboratóriu. Napriek tomu ani ja som nevedel, čo sa teraz bude diať. Tu sa ozval pán profesor: „Harry k tabuli !“. Harry – a to je kto? bolo cítiť v triede, však tu takého žiaka nemáme ani jediná žiačka sa tak nevolá. A potom ten údiv, keď ja, Gerhard vstávam zo zadnej lavice a kráčam so sklonenou hlavou smerom k tabuli. Tak Gerdi, ako ma volali všetci, je Harry? Prečo? Nuž, doma z Gerharda si to skrátili  na Harry. Skúška teda začala a ja som celkom dobre obstál z chemických vzorcov i riešenia chemickej reakcie. Naraz sa strýko obrátil k triede a hovorí „ ja som strýkom tohto študenta, a viem, že môže vzniknúť určitá nedôvera medzi vami, že mu dávam ľahké otázky a tak som sa rozhodol, že ho môžete z chémie skúšať aj vy a aj ho známkovať“. To tu ešte nebolo! Celá trieda  spozornela, že čo teraz ? Tu vstal predseda triedy a požiadal strýka, aby od tohto zámeru upustil. On však trval na svojom a tak jednotliví spolužiaci mi dávali rôzne otázky z látky, ktorú sme prebrali. Nebolo pre mňa ťažké odpovedať, lebo žiaci volili také otázky, ktoré boli pomerne ľahké, uvedomujúc si asi skutočnosť, že s týmto spolužiakom si to nikto nechce „rozhádzať“. Strýko však pochopil ich zámer, prerušil skúšanie triedou, a pokračoval sám otázkou, ktorú sme sa ešte vôbec neučili. „Podľa čoho a ako sa určuje tvrdosť vody“, znela otázka. Odpovedal som. A celá trieda bola prekvapená. On to vie, šepkalo sa.

Po hodine som dlho musel  bližšie vysvetľovať spolužiakom, v akom príbuzenskom vzťahu k profesorovi chémie som a  odpovedať na ďalšie otázky, súvisiace ale aj nesúvisiace s mojim predošlým životom. Toto meno Harry sa stalo  všeobecne zaužívaným aj v profesorskom zbore a  mi  prischlo navždy, neskôr aj v zamestnaní.

 

 

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 263049x
Priemerná čítanosť článkov: 6117x

Autor blogu

Kategórie