Založ si blog

Zážitky zo školských lavíc (4)

 

Náš maturitný ročník na VPŠ JVS Košice 1949/50 bol poznačený veľmi smutnou udalosťou. Začiatkom školského roka sme dostali správu, že naša spolužiačka K. H. podľahla zákernej chorobe – tuberkulóze.  Už niekoľko mesiacov pred tým sme všetci vedeli, že nie je pre ňu záchrany. Toto vedomie doliehalo na celú triedu. Všetci sme ju mali veľmi radi. Bolo to nie len pekné, sympatické ale aj veľmi múdre dievča. Taký je niekedy osud krutý. Na pohrebe sme samozrejme zúčastnili sa všetci z triedy a veľa, veľa ľudí, lebo sme nepoznali  nikoho, kto by ju nemal rád.

Mňa postihla zvláštna príhoda na Silvestra 1949. Strýko ma poslal nakupovať ešte nejaké to pitivo k oslave Nového roka. Keď som sa vracal domov, pochytila ma práve na úrovni Vojenskej nemocnice veľká nevoľnosť a silné bolesti na pravej strane podbrušia. V pravom slova zmysle som sa doplazil k vrátnici nemocnice kde som „odkväcol“. Ihneď  zavolali sanitárov, šup ho  aj s nákupom na ošetrovňu, kde zistili akútny zápal slepého čreva, ktorý si vyžadoval okamžitý chirurgický zákrok. Odniesli ma na vozíku na izbu, kde ma sestričky zobrali do „parády“ . Dostal som nejaké injekcie a okolo 21h na Silvester som ležal na stole a nado mnou som videl hlavu pána primára. Operácia prebehla pomerne dobre, čo páni doktori náležite oslávili z môjho nákupu. Bol to vcelku nakoniec vydarený Silvester, iba pooperačný stav a rekonvalescencia sa predlžili na skoro 5 týždňov, lebo  operačná rana sa nechcela riadne hojiť.

Napriek týmto okolnostiam sme sa musel ja i všetci spolužiaci sústrediť na ukončenie štúdia a maturity. Nebolo to pre nikoho jednoduché.  Do pol roka sa opakovala a skúšala látka z celého štúdia od začiatku. Hlavný dôraz sa kládol na technické predmety, ale žiaľ aj na slovenský jazyk, včítane literatúry, ruštinu, občiansku náuku, ktorá zahrňovala v sebe  už aj veľa politiky. Potom už nasledovala príprava na maturitné otázky.

Po obdŕžaní konkrétnych maturitných otázok z jednotlivých maturitných predmetov jeden žiak vyhlásil, že jemu stačí koncoročné vysvedčenie a na maturity nepôjde, natoľko bol z tých otázok a hlavne z ich počtu stresovaný.

Páni profesori boli k nám však veľmi zhovievaví. Pri každej príležitosti upokojovali nervóznych žiakov a dávali nám na vedomie, že keď to tí pred nami zvládli, tak to zvládneme aj my.

Písomné práce dopadli pre všetkých až nad očakávanie dobre a teraz sa treba sústrediť na prípravu k ústnym skúškam.

Niektorí žiaci intenzívne pripravovali rôzne ťaháky, hlavne z literatúry a ruštiny a hľadali  spôsoby, ako a kde tie ťaháky umiestniť. Náš triedny profesor nám dokonca dával na to návody s poznámkou, že o všetkých spôsoboch sa dávno vie a keď skúšobný komisár niekoho s ťahákom prichytí,  môže sa s maturitou rozlúčiť.

To písanie ťahákov však bolo aj k niečomu dobré, aspoň sa dôkladne pritom opakovali maturitné otázky.

Ja som sa spoliehal na šťastie. Z literatúry som sa dôkladne naučil asi 1/3 z predpísaných spisovateľov, druhú tretinu už len tak dátum narodenia a jedno dielo a ostatok som ignoroval. Podobne som riešil aj ostatné predmety. To sa predsa nedá inak zvládnuť. Niečo predsa muselo ostať v mladej hlave z už absolvovaných rokov, aj keď to bol  miestami chaos.

Tak prišiel ten deň „D“. Vyobliekaní sme čakali pred dverami skúšobnej miestnosti. Každý, ktorý už odmaturoval musel referovať, aké mal otázky a počítali sme s tým, že tie sa už nemusia opakovať. Aj v tom sme sa mýlili, lebo otázky sa  vracali späť medzi ostatné, a tak sa vždy ťahalo z plného počtu.

Neobišlo sa to bez problémov, lebo jeden mudrc poznačil šikovne svoju otázku a povedal to nám všetkým,  že ktorá to je. O chvíľu vyšiel z miestnosti triedny profesor, v ruke držal označenú otázku a povedal nám,  aby sme to nerobili, že on už ten papier  vymenil za neoznačený. Bol rád, že skúšobný komisár to nezbadal, lebo hrozilo anulovanie skúšok z tohto predmetu. Pánu profesorovi  sme sa poďakovali za jeho dobrý skutok.

Nič takého sa už neopakovalo a všetko dopadlo nakoniec dobre. Aj ten žiak zmaturoval, ktorý pôvodne nechcel. S vyznamenaním skončilo 12 z 38 maturantov. Podľa štatistík sme vraj boli dobrý ročník .

Záverečné posedenie so všetkými profesormi dopadlo tiež nad očakávanie dobre a všetci sme sa rozišli s pocitom dobre zvládnutej úlohy a želaním dovidenia pri najbližšom pomaturitnom stretnutí.

Tak to bolo niekedy. Keď to porovnávam z dnešnými maturitami, som veľmi sklamaný a smutný, ani nie tak úrovňou, ako vynaloženými nákladmi a tým, že maturitný večierok, na rozdiel od nášho, sa dnes bez alkoholu nedá vraj uskutočniť. Časy sa menia, ide len o to, či nie k horšiemu.

Naše maturitné tablo v karikatúre

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

požiar, václavské námestie, praha

Na Václavskom námestí horelo, dym bolo vidieť z celej Prahy

28.03.2024 14:21

Do nemocnice previezli jedného muža, ktorý sa nadýchal splodín.

Čína Filipíny Juhočínske more lode

Čína a Filipíny sa vzájomne obvinili z eskalácie napätia v Juhočínskom mori

28.03.2024 14:07

Loď čínskej pobrežnej stráž v sobotu zablokovala filipínske zásobovacie plavidlo, poškodila ho vodným delom a zranila pri tom troch filipínskych vojakov.

medveď, Liptovský Mikuláš

Medveďa, ktorý útočil v Liptovskom Mikuláši, našli s pomocou dronov do 1,5 hodiny

28.03.2024 13:53

Počas monitorovania medveďa bolo s dronmi nalietaných približne 74 kilometrov.

česko rusko ambasáda

Proruská špionážna sieť útočí proti EÚ: Poľsko a Česko spustili vyšetrovanie, majú zistenia týkajúce sa Slovenska

28.03.2024 13:50

Poľská kontrarozviedka (ABW) vyšetruje činnosť proruskej špionážnej siete zameranej proti členským štátom a orgánom Európskej únie.

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 262853x
Priemerná čítanosť článkov: 6113x

Autor blogu

Kategórie