Založ si blog

Spomienky na Podbrezovú 2. diel

Podbrezová – moje rodisko – ako len dnes vyzeráš? Už som tam veľmi dávno nebol. Viem, že by som to mesto už dnes nespoznal. V roku 1931, keď môj otec stratil prácu v Železiarniach,  presťahovali sme sa do Čiech, ja som mal vtedy asi 3 roky. Do Podbrezovej som sa neskôr rád vracal ako žiak k starým rodičom  na prázdniny ako  „domov“. Dedko stále pracoval  ako majster vo valcovni. Boli to pre mňa vždy najkrajšie dva mesiace v roku. Moja mamka mala ešte tri mladšie sestry a brata, ktorý bol len o 10 rokov starší ako ja.

Dedo s rodinou obýval   veľký prízemný dom s niekoľkými izbami a kuchyňou. Dom bol obklopený záhradami a veľkým dvorom, na ktorom sa prakticky odohrával celý denný život rodiny. V časti za dvorom dedo choval sliepky (30 – 40) a bol tam aj chliev pre 2 – 3 prasatá.  Rodina žila, napriek ťažkostiam vo fabrike s odbytom tovaru, skromne ale skutočne dobre. Moja osoba mala s rodine zvláštne postavenie. Bol som prvý vnuk a miláčik starej mamy ako aj celej rodiny.

Často si spomínam na rôzne prázdninové príhody. Raz, hrali sme sa s tetami i  strýkom na schovávačku. Jeden z nás počítal  do 30 a ostaní sme sa schovali v záhrade, v dome alebo kde sa len dalo. Tety a strýko si vždy našli taký úkryt že ich bolo skutočne ťažko nájsť, ale mňa našli vždy prvého. Časom ma to už hnevalo a tak som rozmýšľal, kde sa schovať, aby ma tak skoro nenašli. I našiel som, podľa mňa, vynikajúci úkryt. Mamka dopočítala a  išla hľadať. Postupne každého našla, strýko ju „vypočítal“, ale mňa nebolo nikde. Už začali hľadať všetci. Zapojila sa aj ustarostená babka. Kde to chlapčisko len môže byť schované? Volali ma po mene, ale ja som čušal a tíško trpel. Doslovne trpel. Viete kde som sa schoval? Do chlieva  medzi prasce. Nevedel som, že tieto potvory mávajú aj blchy a tak som skutočne trpel lebo tie malé beštie si ma našli a začali byť nepríjemne drzé. Ale ja som vydržal a nie a nie sa ukázať. Prešiel relatívne  dlhý čas, až na veľké prosenie babky som z chlieva konečne vyliezol. Keď to babka videla, skríkla hrôzou, kázala mi okamžite sa vyzliecť  dohola, šaty spálili,  tety doniesli koryto s vodou,  šupli ma  do neho a poriadne ma vydrhli.  Bol som celý doštípaný. Dedko doniesol akúsi smradľavú tekutinu (asi petrolej) a ňou ma celého natreli. Babka sa len modlila, aby som od tých štípancov nedostal nejakú pliagu.

Tá smradľavá   tekutina zrejme pomohla , lebo z toho maštaľného výletu našťastie nezostali žiadne následky. Musel som si však vypočuť veľké kázanie, ako ma to len mohlo napadnúť – taká hlúposť ! Na druhý deň sme predsa len  pre istotu zašli za doktorom, ktorý sa tej príhode dobre zasmial a predpísal mi  nejakú tinktúru a mastičku, ktorou ma babka po dva dni natierala.

Ja sám som sa ale cítil ako hrdina, Nenašli ma, tak dobre som bol dol schovaný ! Ale už nikdy viac som tento „bezpečný“ úkryt  nevyhľadával.

 

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

Jemen, USS Carney

Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili húsíovia

25.04.2024 08:40

Vypálená raketa pravdepodobne mierila na loď MV Yorktown plaviacu sa pod americkou vlajkou.

súdne pojednávanie, Mikuláš Černák

Boss bossov pred súdom, aj keď o to nežiadal. Dostane sa Mikuláš Černák na slobodu? Dôkazy stále pribúdajú

25.04.2024 08:00, aktualizované: 08:19

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

vojna na Ukrajine, Charkov

Poľsko chce poslať Ukrajincov domov bojovať. Podľa ministra sú Poliaci pobúrení, keď vidia mladých z Ukrajiny vysedávať v ich kaviarňach

25.04.2024 06:24

Poľsko je pripravené pomôcť Ukrajine pri návrate mužov vo vojenskom veku, uviedol poľský minister obrany.

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 263059x
Priemerná čítanosť článkov: 6118x

Autor blogu

Kategórie