Založ si blog

Čo vy na to 03

Už dávno som sa chystal napísať o nešvároch vo vysielaní všetkých dostupných televíznych staníc. Myslím tým konkrétne na neustálu zmenu intenzity zvuku.

Z každého predmetu, ktorý vykonáva kmitavý pohyb s frekvenciou 20 až 20 000 Hz, sa do okolia šíria mechanické vlny, ktoré človek vníma ako zvuk. Takým predmetom ja samozrejme aj televízor.

Akustika sa zaoberá fyzikálnymi vlastnosťami zvuku a jeho fyziologickými účinkami na živé

organizmy, predovšetkým na človeka. Zvuk môžeme posudzovať z hľadiska jeho fyzikálnych

parametrov, alebo aj z hľadiska jeho fyziologických účinkov, subjektívnych vnemov a pocitov. V akustike sa teda prekrývajú prísne fyzikálne a subjektívnym spôsobom zavedené parametre. Akustika je v mnohom ”šitá” na sluchový orgán človeka.

Najdôležitejším fyzikálnym parametrom na posúdenie vlastností zvukovej vlny je intenzita

zvuku. Je to veličina, ktorá súvisí s energiou prenášanou zvukovou vlnou, čo je v súlade so

všeobecnou definíciou intenzity vlnenia.

Nie je účelom tohto článku podrobne sa zaoberať s teóriou akustiky. Len ma hnevá skutočnosť,  že sústavne musím držať v ruke ovládač a regulovať práve intenzitu zvuku. Pri každom prechode z jednej stanice na druhú je intenzita iná. Dokonca počas vysielania na jednej stanice sa mení výrazne intenzita vtedy, keď začne reklama.

Oblasť reči a hudby sa pohybuje v pásme 50 až 60 dB. (Decibel je najznámejšia jednotka pre meranie hladiny intenzity zvuku). Aby som skutočne mohol posúdiť to, či môj subjektívny pocit sa zakladá na pravde, kúpil som si kvalitný hlukomer a začal merať.

Výsledky, ktoré som zistil, sú podľa mňa alarmujúce.

Napr. pre stanicu RTV 1 som si na ovládači nastavil príjem na intenzitu v rozsahu 50 – 55 dB. Prejdem na RTV 2 a je to rozsah vyšší už o 3 dB. Ak na RTV 1 začnú vysielať reklamu je intenzita vyššia podľa druhu reklamy.

Najhoršia podľa mňa je TV JOJ. Pri nastavení ako pre RTV 1, pri prechode na TV JOJ mi vyskočí hodnota nad 70 dB a pri ich reklame až na 75 dB. Už to vedomie, že chcem sledovať TV JOJ, mi dáva signál, zmeň dopredu silu zvuku na svojom ovládači.

Tak je to ale so všetkými stanicami. Pýtam sa, prečo?

Prečo sa nemôže  vydať akási záväzná norma o jednotnej intenzite zvuku  (nechcem hovoriť o zákone)  pre všetky TV stanice, aspoň v rámci Slovenska, aby pri prepínaní  človek nemusel vždy meniť na ovládači nastavenie zvuku ?

Ide mi aj o rozmiestnenie  mikrofónov v rámci jedného prenosu, či už kultúrneho alebo športového. Mám ten dojem, že pre réžiu vysielania je dôležitejší hlukový prejav prítomného obecenstva,  ako zrozumiteľnosť komentovania pre TV diváka.

Jedným slovom, sledovať dnes televízne programy si vyžaduje značnú dávku tolerancie a trpezlivosti a najlepšie urobí  divák, keď pri sledovaní športového prenosu vypne zvuk. Však máme oči, a komentár je vždy pomalší ako obraz.

Nešvár sa objavuje aj u filmov, hlavne seriálov, napr. Panelák, kde je zbytočne veľa hlučnej sprievodnej hudby, ktorá prehlušuje hovorené slovo.

Na záver ešte jednu poznámku. Z môjho prieskumu najlepšie sú na tom TV stanice  ČT 1 a ČT 2.

 

 

 

 

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 263101x
Priemerná čítanosť článkov: 6119x

Autor blogu

Kategórie