Založ si blog

Prvý máj 1954 – spomienka.

 

 

Je sobota, 6 hodín ráno. Na ulici je už veľký ruch. „Pracujúci“ ľud sa ponáhľa na zoraďovacie stanoviská k prvomájovému sprievodu. Tiež som sa rýchlo obliekal, niečo zjedol a hybaj na dohovorené stretnutie a potom sa zaradiť do sprievodu. Tak to prebiehalo každý rok. Ale  prvý máj roku 1954 bol pre mňa zvláštny, radostný.

Totiž deň predtým, piatok 30. apríla, ma zavolal náš predseda ROH (Revolučné odborové hnutie) do kancelárie a pán G., bytový referent podniku mi oznámil, že ZV ROH a vedenie podniku VSS Košice vyhovelo mojej žiadosti a prideľuje mi byt.

Viete si predstaviť tú radosť? Konečne mám byt. Konečne sa môžem oženiť s milovanou a založiť rodinu!

Prakticky po štyroch rokoch zamestnania som už mohol akoby stáť na vlastných nohách. Niesť zodpovednosť nielen za seba ale aj za rodinu a prípadne aj za deti.

S týmto vedomím som skutočne hrdo kráčal v sprievode. To mne, obyčajnému konštruktérovi, umožnila fabrika.   

Nestálo ma to ani halier. Stálo ma to len kus poctivej práce, ktorú niekto vedel oceniť.

Nebol som sám, aj niektorí moji kolegovia mali podobnú radosť, aj im boli pridelené podnikové byty a tak v tom našom bloku (v jednom z prvých v Košiciach) , sa postupne vytvorila taká veľká konštruktérska rodina, kde dodnes

poniektorí stále žijú ako dôchodcovia. Pre dnešných mladých ľudí to znie ako nepochopiteľná rozprávka, ale vtedy to bola skutočnosť, na ktorú sa nezabúda.

Ako nazvať toto obdobie, ktoré sa dnes dehonestuje ako celok a neuznáva sa to dobré, čo bolo v prospech ľudí? Hovorilo sa tomu „Budovanie socializmu“?  Ako by ste to  nazvali dnes ?

Som už 24 rokov v dôchodku. Dnes už bývam v inom, väčšom byte,  ktorý mi tiež  pridelil podnik a mám ho už  v osobnom vlastníctve. Ale tie spomienky, na ten máj 1954, sú stále živé.

Len škoda, že moji vnuci už nemajú to šťastie žiť v takej dobe, kde by sa byty prideľovali a kde skoro každý pracujúci si to svoje „hniezdočko“ mohol založiť bez protekcie, bez podplácania, bez hypoték, bez …….?, iba vďaka poctivej práci.

Kde to žijeme dnes? Bude to „sociálna“ demokracia ?

 

Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

06.11.2013

Časť 3 Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

04.11.2013

Časť 2 Je zaujímavé, že k prvej časti mojej debaty k téme „Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel“ sa nenašiel žiaden diskutujúci. Že by to svedčilo o tom, že sú naše zákony po tejto stránke v poriadku? Alebo o tom, že som si vybral zlý termín na uverejnenie podľa mňa tak závažnej témy, ako sú zákony a ich vzťah k etickým pravidlám? Alebo [...]

Zákony z pohľadu etických zásad a pravidiel

01.11.2013

Časť 1 Dovoľte mi, prosím, aby som sa pokúsi vysvetliť niektoré pojmy zo zákona 182/1993 Z. z. z pohľadu etických zásad a pravidiel. Spoločné priestory domu. Zákon 182/1993 Z. z. ani nepozná pojem spoločné priestory domu, pozná len pojem citujem: „(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné [...]

NR SR, protest

Pred parlamentom sa zišli stovky ľudí. Protestovali proti zásahom do kultúry i životného prostredia

16.04.2024 19:48

Poukázali na to, že vláda má vynakladať maximum úsilia, aby sa kľúčové piliere demokracie mohli rozvíjať slobodne, participatívne a udržateľne.

Izraelskí vojaci / IZ Armáda / Pásmo Gazy / Tank /

Izraelská armáda tvrdí, že zabila veliteľa Hizballáhu

16.04.2024 19:19

Tá uviedla, že jedno z jej lietadiel „zasiahlo a zlikvidovalo“ veliteľa Hizballáhu v oblasti Ain Ebel v Libanone.

munícia, 155

Slovensko sa zbierkou pripojilo k iniciatíve českej vlády na nákup munície pre Ukrajinu

16.04.2024 18:40

Do zbierky sa zapojilo už viac ako dvadsať krajín. Ako pripomenulo občianske združenie Mier Ukrajine, slovenská vláda sa pridať odmietla.

Rusko oteplenie záplavy Orenburg Tomsk rieka

Ruské úrady nariadili evakuáciu záplavami ohrozených lokalít na západe Sibíri

16.04.2024 18:20

Obyvatelia záplavami postihnutých regiónov sa sťažujú na nedostatok pomoci zo strany miestnych i federálnych úradov.

gerhardfr

Toto je priestor na individuálny opis blogu na Blog.pravda.sk dívam sa okolo seba a vidím z môjho a z pohľadu logiky mnoho nedobrých vecí a tieto sa snažím vysvetliť a ak je možné, ich pomocou hlasu spoluobčanov, napraviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 43
Celková čítanosť: 262959x
Priemerná čítanosť článkov: 6115x

Autor blogu

Kategórie