Zákony z pohľadu logiky a etických pravidiel

6. novembra 2013, gerhardfr, Nezaradené

Časť 3

Opäť sa dotknem časti zákona 182/1993 Z. z., kde okrem iného sa v píše, citujem: „§5 odsek b) vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je určená podielom podlahovej plochy bytu alebo nebytového priestoru k úhrnu podlahových plôch všetkých bytov a nebytových priestorov v dome, ak sa pri priľahlom pozemku nepostupuje podľa písmena e),“

Tu som sa zamyslel. Vo všetkých predošlých častiach sa hovorí a používajú pojmy: byt, priestor, dom, súbor miestností a pod. Naraz sa však v hore uvedom § 5 redukujú všetky trojrozmerné a logické pojmy na dvojrozmerné teda na plochu. Prečo? Nebolo by správne a logické toto znenie tejto časti zákona takto:

vymedzenie veľkosti spoluvlastníckeho podielu vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome na spoločných častiach domu, spoločných zariadeniach domu, na príslušenstve, na pozemku zastavanom domom a na priľahlom pozemku, pričom veľkosť spoluvlastníckeho podielu je určená podielom objemu bytu alebo nebytového priestoru k objemu domu, ak sa pri priľahlom pozemku nepostupuje podľa písmena e),“  Opäť sa správne používa logická trojrozmerná citácia.

Aký to má dopad na ostatné časti a paragrafy zákona? Značný! Po odstránení pojmu plocha, ktorá je vlastne vo svojej podstate úžitková plocha,   a jej nahradením  pojmom objem, sa menia vzťahy medzi vlastníkmi, ktorí užívajú  rôzne druhy bytov (štandardné, podkrovné, nadstavby, a pod.) a vlastníkom nebytového priestoru v dome, s čím sú spojené napr. platby do Fondu údržby a opráv. Mení sa napr. legislatíva, ktorá stanovuje rozpočítavanie nákladov za teplo na jednotlivé priestory a ďalšie. Ponechať na správcu alebo predsedu spoločenstva vlastníkov bytov napr. skladbu formuláru ročného vyúčtovania   spotreby médií  v byte, tiež nie je v poriadku. V súčasnosti je stav taký, že čo správcovská organizácia – to iný formulár.  

Nie som kompetentný  zisťovať a uvádzať, čo všetko sa mení uvedenými návrhmi (viď aj časť 1. a 2. tejto úvahy). Sú na to príslušné úrady, ako napr. jednotlivé výbory v NR SR, samotní poslanci, Združenie spoločenstiev  vlastníkov bytov na Slovensku a i. Mojou snahou je iba poukázať na určitú nedostatočnú súhru pojmov v samotnom zákone a medzi zákonmi a rôznymi vyhláškami a nariadeniami. Bolo by žiaduce,  prosím, tieto veci dať do takého poriadku, aby sa konečne každý občan v tejto spleti vedel dobre a logicky orientovať.